Monday, September 15, 2014

Alamak..dah ter 'wean off' la pulak...

Tak lama lagi Adam dah 2 tahun. Bulan depan je ni.. Cepat sangat masa berlalu.. Tak sempat daku nak mengejar.. Selaju Adam dah boleh berlari skang terkedek kedek mak dia ni semput kalau kat pasaraya..letih hoi! Hahaha.. Last2 biar daddynye pulak yang kejar..

Nak cite pasal perjalanan breastfeed Adam.. Sebenarnya aku sempat fully breastfeed Adam sampai 8bulan je.. tu betol2 belum campur FM.. gigih mengepam masa kat office (dulu keje kat Maybank) kejenye ya ampun terlampau banyak.. sambil buat keje sambil pam.. aku pam kat meja sendiri.. bawah meja ade plug point so bole la nak sorok2 pam.. nak naik pam kat surau memang tak sempat.. dulu pakai Spectra 3 senyap je.. jiran meja pun xperasan aku tengah pam..hehe.. tapi nak bawak ke ofis tu yang tak tahan.. berat ya amat.. ape pun aku bersyukur sebab pam tu banyak berjasa kat aku.. tak pernah buat hal..

Then masa hujung2 Adam 8 bulan aku dah goyang.. tak larat dah nak mengepam.. kudrat tak cukup..hihi.. sekarang bila pikir balik rasa menyesal.. tapi takpe la.. aku buat keputusan tu pun sebab pikirkan diri aku jugak.. kalau aku penat, letih stress aku jugak yang susah.. badan terlampau penat pastu aku akan mula emo pastu aku rasa nak marah semua orang.. tulah dugaan mak mak bekerja ni.. tu aku la.. orang lain aku tak tau camne.. badan masing2... aku nak ada masa dengan diri sendiri..haa gitu..

So bermula la bagi Adam FM.. try susu Anmum la, S-26 la, Dutch Lady la.. semua dah try.. yang dia okay susu Anmum.. tapi tak terlarat nak beli la pulak.. Adam kuat menyusu.. makan pun banyak.. kadang2 lepas makan nasi/bubur tu dia nak susu lagi.. Adam dengan susu Anmum lama jugak la.. pastu aku tukar susu Dugro pulak masa dia setahun lebih camtu.. perisa asli je.. aku tengok Dugro pun sama company dengan Anmum..Fonterra kan.. so alhamdulillah serasi dengan Adam..

Walaupun aku dah stop mengepam, tapi malam2 Adam still breastfeed.. siang je dia dengan babysitter dia minum FM.. mengempeng tu wajib..haha.. kalau weekend memang tu jela keje dia.. dah mak dia ni ade kat rumah kannnn...

Sampai la satu masa Adam setahun 10 bulan.. means baru2 ni la.. aku try letak asam jawa kat situ... sekali dia tak nak pulak.. aku acah2 jer letak.. haa amik ko.. terus dia tak nak.. buat muka geli...eeee...eeee...

Adoi kesian Adam.. ingat nak bagi cukup 2 tahun baru nak betol2 stop.. sekali terawal la pulak.. Hasben aku dah bising.. cakap aku tak kesian anak la.. anak nak ngempeng lagi tapi tak nak bagi..
hahaha.. Daddy sangat dia tu...nyampah aku..pentingkan anak lagi dari bini dia ni.. takde la... saje aku nak sentap pulak... Bukan aku kejam pun dengan anak kan.. Adam okay jer..

So skang ni dah bole tido gaya kuak lentang ke gaya apepun semua bole tibai.. Bahagia betol.. tapi kadang2 tu rasa 'free' sangat la pulak.. Malam2 tercari cari Adam.. padahal tido satu katil je..haha.. Dah terbiasa kan...

Notakecik: Rezeki anak..masing2 lain..jangan pertikaikan..aku dah cuba sedaya upaya kudrat aku.. ikut kemampuan aku.. Tapi aku pun ada keinginan nak fully breastfeed adik2 Adam sampai 2 tahun..insyaAllah..belajar dari pengalaman..

No comments:

Post a Comment