Daisypath - Anniversary

Lilypie - Fourth Birthday

AR Beauty & Health

08 September, 2016

#CabaranDiet : Percubaan kuruskan badan cara sihat


Tengok tajuk tu jangan ingat aku ni dietician ke coach pulak ke kan.. hihi..

Saje jadikan diari.. bagi semangat sikit nak kuruskan badan ni.. lagi satu nak jaga kesihatan jugak.. ni asyik melepek penat je.. asyik tak larat je.. apa pun tak boleh..

So let's cekidaut ape yang aku dah buat..

1) Aku survey teatox untuk detoks badan dulu supaya badan boleh terima dengan cara pemakanan baru ni.. Macam kita flush out semua sisa dan lemak degil dalam badan ni haaa.. kehkeh..

Aku try teatox dari Medina Desire..

Beli set combo. Harga RM40 je dapat 2 jenis tea.

Satu slimming & detox tea.

Satu lagi Kakichantiq tea.


2) Buat weekly shopping list.

Aku takde la beli semua ni.. yang mana ada jela.. hari2 tukar menu dalam seminggu then minggu lain repeat balik menu tu..

NON STARCHY FRESH VEGETABLES: 
artichokes,
asparagus,
bean sprouts,
broccoli,
cabbages,
carrots,
coleslaw,
cauliflower,
celery,
cucumber,
lemons,
lettuce,
mushrooms,
onions,
peppers,
radishes,
spinach,
zucchinis.

FRESH FRUITS:
apples,
bananas,
berries,
grapes,
kiwis,
melon,
oranges,
pears,
pineapple.

FRESH HERBS: 
basil,
chives,
parsley

WHOLE GRAINS: 
brown rice,
whole wheat pasta and bread (Gardenia hijau or Massimo)

CANNED:
tomato sauce,
red beans

NUTS AND SEEDS:
cashews,
sunflower seeds,
sesame seeds,

DAIRY:
full-fat milk,
eggs,
plain yogurt(Farm Fresh),

MEAT AND SEAFOOD: 
skinless chicken breast,
salmon,
shrimp,
Ikan kembung,
Bawal putih

SEASONING:
extra virgin oil or coconut oil,
vinegar,
mustard,
mayonis

3) Buat menu untuk seminggu. 

HARI SARAPAN TENGAHARI MALAM
ISNIN TELUR DADAR BLACKPEPPER AYAM GORENG 2 KETUL IKAN GORENG 2 EKOR + KAILAN IKAN MASIN
SELASA 3 BIJI TELUR REBUS + MAYONIS KANGKUNG BELACAN +
1 KETUL AYAM GORENG
SUP AYAM 2 KETUL
RABU 1 KETUL AYAM GORENG +
1 BIJI TELUR REBUS
BAYAM GORENG + IKAN GORENG DAGING MASAK KARI
KHAMIS SUP AYAM BERSAMA TELUR KOBIS GORENG + 2 KETUL AYAM GORENG DAGING SALAI AIR ASAM
JUMAAT SUP DAGING BERSAMA TELUR AYAM GORENG BROKOLI SUP SAYUR CAMPUR
SABTU TELUR GULUNG AYAM + MAYONIS 2 IKAN GORENG + SUP PETOLA 2 IKAN SINGGANG + SAWI GORENG BELACAN
AHAD TELUR GULUNG DAGING + MUSTARD 1 IKAN BAKAR + SUP PETOLA PERIA GORENG TELUR +
2 AYAM GORENG



4) Minum air masak kosong, pagi ke tengahari 1.5L dan petang ke malam 1.5L sehari. So cukupla 3L sehari kan.. Cuba tahan dari minum air manis.. 

5) Aku cuba cergaskan diri dengan banyakkan naik turun tangga.. Kat rumah dengan ofis memang ada tangga.. Then banyakkan buat kerja rumah macam mop lantai dan cuci toilet.. Sebelum ni jarang2 buat kerja berat macam tu.. Tu part hasben.. hehe.. 

6) Step last ni memang payah sikit nak ikut... iaitu -----------> ISTIQOMAH.. Buat secara perlahan-lahan, jangan drastik nanti takut kecewa kalau berat tak turun.. yang penting enjoy je makan taknak stress tapi masih ikut kalori yang betul.. 


Doakan aku berjaya kuruskan badan dengan sihat..hihi..