Wednesday, June 27, 2018

Kuetiaw goreng paling senang dan sedap

Antara kuetiaw dengan mee, aku prefer kuetiaw sebab aku takleh makan mee kuning.
Perut aku alergik sikit nanti dia rasa sebu dan pedih. Pastu aku mula la rasa nak termuntah nak tercirit segala. Tak tau la kenapa macam tu.

Ni aku nak share cara buat kuetiaw goreng paling senang untuk korang. Hahaha. Kuetiaw je pun. Takpe..Takpe.. Yang dah tau boleh masak ikut resepi masing2.



Tu bukan berminyak tau tapi ala-ala kuetiaw goreng basah. Sodapppp. 




Bahan-bahan (3 orang makan) : 
Sepeket kuetiaw 
2 pek perencah mee goreng Adabi
2 ulas bawang putih
5 ekor sotong sederhana
Sayur sawi
Sebiji telur
Sedikit minyak masak
Sedikit air

Cara masak : 

Panaskan minyak. Tumis bawang putih.

Masukkan batang sayur sawi supaya masak lembut.
Masukkan perencah mee goreng Adabi. Kacau sedikit. Kalau agak kering, masukkan sedikit air.
Masukkan sotong. Masak sekejap.
Masukkan kuetiaw dan daun sawi. Kacau bagi rata semua bahan.
Pecahkan telur di tengah2. Masak seketika.
Dah sebati semua, tutup api. Sedia untuk dihidang.


**Kuetiaw goreng ni kurang pedas dan sesuai untuk budak2 makan. Selamat mencuba. 



No comments:

Post a Comment