Tuesday, September 4, 2018

Bersosial atau tak?


Naik di newsfeed Facebook baru2 ni. 
Aku memang follow Aiman psikologi sejak terjebak dari kawan aku share artikel dia. 
Saje nak menilai diri sendiri. 

Artikel penuh boleh tengok kat SINI.


Jenis aku tak suka bergaul dengan terlalu ramai (lebih 4 orang). 
Aku akan rasa pening dan stress sebab tak dapat kualiti masa bersama sebab bila dah ramai ni macam2 ragam. 
Biasanya kalau keluar ramai2 pun mesti aku akan berkepit dengan sorang ni je (yang aku rasa selesa), yang lain2 aku abaikan macam tak wujud. Haha. 

Keluar sorang diri pun aku suka. 
Kadang rasa nak 'Me Time' aku keluar je (lepas dah mintak izin suami ler). 
Aku pegi dekat2 je, jalan sorang2 dalam shopping mall tak beli apepun just tengok2 barang, makan ape je yang aku suka pastu dah puas aku balik. 
Lepas tu akan rasa refresh sangat dan kembali bersemangat. 

Bukan senang nak dapat peluang keluar sorang sejak dah ada anak ni.
Banyak masa dengan family je. 
Tapi kalau nak keluar beli barang aku kena ada orang teman. Of kos hasben la. 
Kalau tak aku tak boleh buat pilihan. 
Kena ada yang bagi pendapat baru rasa yakin nak beli sesuatu. 



Oh yang ni pulak bukan aku sangat.
Sometime ada jugak duduk diam sambil memerhati tapi tak berfikir terus analisa. Haha.
Ada yang tak kena di mata aku mula la nak cari point.

Eh ke mode membawang ni?

Dulu masa study group kat Uni memang aku akan jadi penyumbang idea.
Yela kalau tak mesti kena jadi presenter kat depan. Taknak la aku.
Dah la jenis gemuruh. Kang apa yang aku cakap tak selari dengan topik.
Baik tak payah.



Ini ye sangat dengan aku.
Gemuruh bila cakap depan orang tapi bila dah start cakap aku lupa diri sekejap.

Macam tu jugak dengan berkawan.
Mula2 aku susah sikit nak kenal orang. Ambik masa.
Tapi bila dah berkawan akan jadi sangat rapat dan sebab tu aku tak suka kalau jenis talam dua muka.
Bukan kawan sekadar nak compare life masing2 je.
Kawan yang berkualiti bagi aku adalah yang punya telinga yang bagus untuk mendengar.
Tak pandai bagi sokongan pun takpe janji jadi pendengar yang baik.

Bab buku, filem dan TV kalau dah dapat jalan cerita yang betul2 kena dengan jiwa aku memang aku akan ulang2 tengok. Tak jemu.


Ok ni pulak memang sangat2 bukan aku.
Aku tak penyabar apatah lagi jadi ketua.
Tak penyabar pun takde sampai jenis baran.
Depend pada situasi la. Tapi matang tu ada sikit. Hehe.

Dari artikel tu jugak ;
"Mengenal pasti seseorang itu Introvert yang mana satu itu penting, supaya kita tak terjerumus pada stereotaip Introvert.

Kerana bukan semua Introvert itu pendiam,
Bukan semua Introvert itu pemalu,
Bukan semua Introvert itu suka bersendirian.

Introvert, Ambivert mahupun Extravert, tak ada yang membezakan siapa yang lebih baik atau tak. ia hanya perbezaan pada cara otak kita memproses “Social Pleasure System”.

So kesimpulannya, aku adalah Introvert Sosial dan sikit Introvert Gementar.

No comments:

Post a Comment