Friday, July 27, 2018

The Secret Scripture

Movie best lagi. Semalam tengok kat FOX TV.

Ni pun buat jiwa aku tersentuh. Memang setiap scene buat aku tertanya tanya. 





Rose McNulty (Vanessa Redgrave) telah menjadi pesakit di hospital mental selama 40 tahun. 
Dia dituduh membunuh anaknya (bayi) pada tahun 1942. 
Hospital tu kemudian nak dibangunkan jadi hotel or resort. Dr. Stephen Grene (Eric Bana) seorang psikiatri muda yang ditugaskan  untuk menilai sama ada Rose harus dipindahkan atau dibebaskan. 
Dr Stephen dibesarkan di kawasan tu dan dalam proses menjual rumah mak ayah dia. 
Rose berkeras yang dia tak bunuh anak dia dan ceritakan kisahnya kepada Stephen menggunakan diari yang dia tulis dan menceritakan tentang kehidupan sebelum dia dipenjara.

Rose menjauhkan diri dari tempat asalnya untuk tinggal dengan mak saudara di negara yang neutral. 
Kat sana ramai lelaki tempatan minat dengan Rose. 
Rose suka dengan Michael McNulty (Jack Reynor), seorang pejuang British tapi dalam masa yang sama Father Gaunt (Theo James) pun suka Rose. Father Gaunt ni ketua Katolik.   
Ada lagi sorang, Jack Conroy (Aidan Turner) pun suka dengan Rose, salah seorang daripada kumpulan Katolik anti-British. 
Father Gaunt dan Jack selalu bergaduh berebutkan Rose, so nak mengelakkan masalah mak saudara Rose hantar dia tinggal kat sebuah rumah ladang yang terpencil. 

Suatu hari, sebuah kapal terbang terhempas berhampiran rumah Rose, dia jumpa juruterbang yang tergantung dari pokok, terperangkap dalam payung terjun. 
Dia potong tali ke bawah dan tengok orang tu adalah Michael dan tolong rawat Michael sampai pulih, sembunyikan dari penduduk tempatan yang anti-British. 
Mereka berkawan rapat dan habiskan masa bersama sebab Michael dah nak tinggalkan Rose untuk sambung berperang, so cepat2 kahwin.




Sebelum Michael pergi, penduduk tempatan anti-British tangkap Michael dari rumah Rose dan bunuhnya.

Father Gaunt tahu Rose dah tidur dengan Michael, so dia tulis laporan kesihatan mental Rose, yang menyatakan dia menderita "nymphomania". 
Dengan izin dari mak saudara Rose, hanya satu-satunya saudaranya yang tinggal, dia dipenjarakan di hospital mental tempatan dan di mana Rose diberi terapi kejutan elektrik untuk hilangkan ingatan dia. Kesiannya. 
Rose sedang hamil dan mengetahui bahawa setiap bakal bayi yang dilahirkan akan diberikan kepada wanita tunggal atau menghabiskan seluruh kehidupannya dalam tempat tu. 
Dia melarikan diri ke pantai. 

Father Gaunt and the polis ikut, Rose pun berenang ke sebuah gua dan lahirkan anak kat situ. 
Dari jauh polis nampak Rose pukul tanah dengan batu seolah macam Rose bunuh anaknya padahal dia nak putuskan tali pusat tu then polis percaya yang Rose bunuh anaknya yang baru lahir. 
Sebenarnya, Father Gaunt dah ambil bayi tu.




Pada masa ni, Stephen mendedahkan kepada jururawat Rose (Susan Lynch) bahawa ayahnya sendiri menceritakan sesuatu tentang keturunannya di hari kematian ayahnya. 
Dia baca sebuah petikan dari tulisan Rose yang menunjukkan anaknya dilahirkan pada musim bunga (sebab tak tahu tarikh lahir) dan dokumen rasmi menyatakan 1 Mei 1942, pada hari yang sama Stephen dilahirkan. 
Stephen terus cari  dokumen kerja parents dia dan kembali ke rumah sakit mental dan tunjukkan Rose surat tu. 
Rose sebelum ni selalu cakap yang anak lelaki dia mesti akan ambik dia bawak balik then naluri dia betul bila Stephen ambik Rose ke rumah keluarganya.

Korang kena tengok cite ni, sangat menyayat hati. Huhu. 

No comments:

Post a Comment