Thursday, July 10, 2014

Pengalaman bersalin kali pertama #Part 2

Hai.

Kalau nak baca yang Part 1 bole refer SINI

Amboi ber'part part' lagi ye.. 


24/10/2012

8.00am
Dah masuk wad tukar baju kaler hijau pastu dapat breakfast sekejap. contraction mild saje masih bole relax makan2 lagi.. doc cakap selalu anak sulung ni lambat sket nak tunggu buka sampai 10cm. agak2 malam ni kot baru deliver.
Ya Allah kalau camtu lama lagi la aku menunggu kat sini. cakap2 dengan baby "cepat keluar ye sayang, ummi tak sabar nak jumpa ni". heh. membantu la sangaaaat *malam jugak baru aku bersalin*..

Hasben datang bawak semua barang2 aku n baby. ok la ada peneman tapi HUKM ni bole datang time melawat je. time hasben keluar aku dah tak tau nak buat ape pegila bejalan pusing satu wad tu.. dengan harapan cepat aku beranak kalau bole petang ni ke..haha

Setiap 4 jam aku kena buat ve (vaginal exam *betol kot eja camni*). okay part ni yang paling aku tak suke. gerun weh. asal kena panggil je aku buat2 g toilet la saje nak lambat2 kan..bahaha..

Lagi satu yg aku rimas dgn HUKM ni bila doc pelatih buat lawatan. student2 pon ada jugak. aku tengah dok sakit2 ni sibuk tanye macam2. dah ada sorang tanye japgi datang lagi sorang tanye soalan yg sama. adoiii lotih den.. *urut dada*

Antara soalan peberet student2 ni :

"Bila last datang period ye kak?'' adoyai ape punye soalan daaa.. mana la aku nak ingat time2 macam ni..


Lagi satu...

''Kenapa ada gap untuk akak mengandung ye, akak plan ke?" ishh tau la aku lambat sket nak mengandung, selepas nak dekat 2 tahun kawen barula ada rezeki nak dapat anak.. bukan aku plan tapi belum ada rezekinya.. gituuu..

Ade lagiii....

"Akak da rasa contraction tu setiap berapa minit ye? Kalau bole akak kira tau risau dah dekat nak bersalin ke.. Aku tak ingat pun sela masa contraction tu yang aku ingat mula2 rasa mild je lepas tu dah rasa kerap dan semakin kuat..


Banyak lagi sebenarnya soalan2 tu tapi aku tak ingat.. masa diorang sibuk duk tanya tu aku rasa macam nak lepuk je sorang2.. time tu la.. haha..


12.00pm
Buat ve baru 4cm. ok kena byk jalan lagi ni. balik wad je terus rasa contraction yang semakin kerap. nak makan pon dah tak lalu. tapi nurse suruh jugak makan bagi ada tenaga nak push nanti..hehe.. seingat aku aku makan roti cicah milo panas je.. itu je yang lalu..

5.00pm
Buat ve lagi bukaan dah 5cm. Terus doc tu pecahkan air ketuban guna alat yang macam chopstick tu tapi tak rasa ape langsung..tau tau dah rasa ade air mengalir panas je..terus mintak hasben siap2 sekali ke labour room. Fuh. kecut perut masa ni nurse tolak naik wheel chair ke labour room. pengalaman pertama aku tengok labour room.. sejuk dan takut.. huaaa... mampu doa tak henti2 je..

6.00pm
Lebih kurang satu jam kot aku baring je kat katil dalam labour room tu.. hasben ada je kat sebelah teman aku.. bila datang je contraction (kali ni dah sakit betul) aku pegang kuat tangan hasben.. memang aku pegang kuat2 yang mencengkam.. then, doc masukkan ubat utk buang air besar supaya nanti masa meneran takde la tercicir sekali..muahahaha.. sori ter'jijik' pulak.. ampun.. tak sampai 2 minit masukkan ubat tu terus aku ke toilet nak membuang tak menahan sangat da.. haha.. siyes..

7.30pm 
Hasben keluar kejap gi solat pastu teman aku balik.. Masa ni doc dah guna tiub sedut air kecik.. haha.. part ni pun sakit ya amat.. Doc tanya aku nak guna tak epidural kalau dah tak bole tahan sebab masa tu aku guna yang sedut gas tu je.. Ethonox kot nama nye... dia tengok aku macam tak bole tahan sakit contraction tu.. tapi aku tak guna pun epidural..

8.15pm
Buat ve dah 7cm tapi aku dah tak tahan  nak push sangat2.. Nasib la dapat doc pempuan (tak ingat namanya) dia betul2 bagi aku semangat, bagi motivasi yang aku dah nak jadi ibu.. kena tabah dan kuat sebab dia cakap nanti awak dah ada anak lagi perlukan kekuatan lebih dari ni.. nak jaga anak, uruskan anak.. sedih pun ade masa ni.. terus aku kuatkan semangat dan cuba teknik push yang betul..

8.40pm
Doc terpaksa buat episotomi (gunting sikit kat bahagian bawah tu) nak bagi kepala baby senang keluar sebab bukaan masih lagi 7cm.. doc ckp dah nampak kepala baby.. doc mintak hasben tengok .. ''haa ayah nampak tak kepala baby, dah nak keluar tu..sikit lagi je..'' terus terdiam hasben ku.. takut agaknye ke terkedu sampai diam seribu bahasa.. haha..

8.49pm
Setelah push 3 kali cubaan akhirnye aku berjaya melahirkan baby lelaki yang comel dan nakal itu.. haha..
Alhamdulillah..bersyukur ya amat.. hilang semua kesakitan tadi.. betol..


Tu saje cerita pengalaman bersalin aku.. setiap orang rasa lain2.. tak sama.. melahirkan setiap anak pun orang cakap tak sama sakit tu.. Mudah mudahan untuk anak seterusnya dipermudahkan la..


Fresh from ummi's womb

Semoga jadi anak yang soleh ye..






Thank you for reading this entry. Keep CALM and SMILE!

No comments:

Post a Comment