Tuesday, December 22, 2020

Dah bersalin anak kedua

Salam PKPB semua! 

Laa 2020 dah nak habis ke..Baru nak up cerita bersalin tahun lepas. 
Baby pun dah besar. Kejapnya kan masa berlalu. 
Tahu2 dah lama betul kena kurung dalam rumah Haha. 

Tahu2 je my second born dah genap setahun 😂

Sebenarnya perjalanan mengandung dan bersalin anak kedua ni agak susah dari awal sampai la bersalin tapiii Allah tu Maha Pengasih, baby Khayla ni memang mudah dijaga. Tak banyak kerenah. Syukur! 
Ingat lagi sebaik je tahu mengandungkan Khayla terus alahan teruk, takleh makan apepun selain ikan dan laksa. 
Bayangkan sebut je ayam pun aku dah termuntah pening. 
Bulan puasa tahun lepas aku dapat puasa 4 hari je. Fuh jenuh nak ganti ler. 
Memang takleh nak puasa sebab badan rasa lembik dan pagi2 aku takleh telan apepun. 
Macamana la nak puasa. 

Ada satu kejadian tu masa balik kampung Kedah beberapa hari je lagi nak raya, suruh adik2 aku beli makanan berbuka kat bazar aku dah cakap kalau takde ikan jangan beli, mak memang ada masak jugak tapi entah la aku nak jugak makanan bazar. 

Tapi adik2 aku bawak balik jugak ayam percik ke ayam bakar ntah, memang menyirap la aku nangis2 aku tak nak makan lansung sampai mak aku pun emosi skali. 
Aku rasa macam semua orang tak faham aku. Haha..Sampai last trimester kot baru aku ok sikit. 
Time mengandung Khayla aku paling suka buah masam2 especially nenas dan mangga. 
Eh durian pun suka makan jugak.
 
Ok habis citer pasal mengandung. 
---

Aku bersalin awal beberapa hari je dari EDD. Sepatutnya 1 Dec 2019 tapi bersalin 27 Nov 2019. 
Aku pulak ada GDM on diet masa mengandung so takleh lebih EDD takut baby besar. 
Tarikh bersalin tu pun sama dengan birthday mak mertua Johor.
Masin mulut mak! 
Sebab masa balik Muar sebelum bersalin tu mak pernah cakap nanti bersalin sama birthday mak la. Time tu baru tahu birthday mak bila haha. 
Sebelum ni tahu bulan Nov tapi exact date tak ingat. 
Sekali betul sama bolehla sambut sama2 nanti.
 
Dua tiga hari sebelum bersalin tu aku dah start keluar air jernih tapi tak sakit apepun. 
Keluar sikit2 gitu je. Sampai la pagi subuh 27 Nov tu start keluar darah campur lendir. 
Bangun mandi macam biasa belum start sakit. 
Husband dah ajak pegi hospital tapi aku taknak lagi. 
Suruh Adam siap2, husband pack baju dan hantar Adam kat rumah pengasuh lama di KL sebab aku kan nak bersalin kat HUKM. 
Satu jalan je, ape2 senang nak amik dia. 
First time berjauhan dengan Adam ni. Huhu sedih. 

Bagitau boss aku tak masuk keje haritu sebab dah keluar tanda. 
Lepas hantar Adam kitorang gerak ke HUKM tapi tak check in lagi. 
Pegi breakfast siap2 kat cafe hospital. 
Aku makan macaroni goreng dengan milo ais. 
Konon nak bagi tenaga la sebab dah tahu nanti kalau start sakit mesti aku tak lalu makan dah. 
So makan kenyang2 siap2. 
Pukul 10 macam tu baru pegi check in, doc check bukaan dah 3cm ok masuk wad dulu. 
Masa ni dah start rasa sakit tapi biasa2 je. 
Jalan2 round wad, pastu call mak abah, Whatsapp dengan kawan2 sampai tak tahu nak buat ape dah. Tido kejap pastu husband datang hantar makanan. 
Check bukaan lagi lepas 4 jam baru 4cm je dari pagi tadi tu. 
Petang pukul 5 camtu check dah buka 5cm terus masuk labour room. 





Masa kat labour room husband teman. 
Tetiba aku start demam tinggi. 
Nurse bagi panadol pastu suruh husband jerlumkan sampai reda. 





Mungkin dah lama tak bersalin (gap 7 tahun tu) buatkan aku neves sampai demam. 
Setiap kali contraction datang aku boleh tahan lagi sampai la nurse drip air (induce) tu aku rasa teruk sangat sakit yang tak boleh tahan. 

Cek bukaan baru 6cm tapi aku dah nak teran sangat. 
Epidural pun tak sempat ambik. 
Time ni husband masih dok baca brochure dari nurse pasal epidural. Haha.   
Kelam kabut husband panggil nurse and doc sebab aku kata nak beranak dah ni 😓
Masa nak prepare tu aku memang dah teran aku rasa dan dalam kelam kabut tu 3x push keluar la Khayla. 
Berat 3.29kg. Agak besar bagi aku. Adam dulu 2.93kg je. 

Then, tiba masa untuk jahit pulak.
Part ni memang mengejutkan bila doc kata takleh jahit biasa kena masuk bilik bedah sebab aku 3rd degree tear and koyakan agak complicated. 
Terus husband kena sign surat and aku dibawak ke bilik bedah. 
Husband pun tak sempat nak iqamatkan baby lagi. 

Pengalaman kat bilik ot ni ya Allah memang sejuk giler sampai ke tulang dalam.
Sejuk dia tu aku sampai terketar ketap bibir, memang dah gigit bibir dah. 
Lepas pakar bius briefing semua, aku peluk bantal dan start cucuk tulang belakang. 
Tak rasa apapun, sakit lagi beranak tu haha..
Bius separuh badan je so aku boleh nampak dorang buat keje. Tergerak-gerak badan aku. 
Dalam sejam settle. Tapi aku masih menggigil kesejukan walaupun dah masuk serombong haba kat dalam baju. 
Pakar bius cucuk ubat lagi untuk hilangkan kesejukan tu. 
Then tunggu nak masuk wad balik. 
Masa ni belum tengok Khayla. Dapat tengok sekejap je tadi masa lepas bersalin nurse letak kat dada sebelum masuk bilik bedah. 

Husband datang hantar barang pastu dia balik rumah pukul 3 pagi. 
Esoknya aku boleh bangun macam biasa, cabut tiub kencing pastu aku pegi mandi. 
Berlengas rasa badan. Lepas dah siap mandi sarapan dan tunggu waktu melawat. 
Tak sabarnya nak jumpa Adam. 
Tak tau kenapa rinduuu sangat dengan dia. 



Adam first meet adik. Seronok tak kira dia tu 😂




       


Next day bersalin tu, aku balik rumah adik dulu kat HKL. 
Tunggu mak sampai, lepas tu baru balik Kedah sama2 dengan mak. 
Pantang kat sana. 
Khayla pun alhamdulillah sihat. Menyusu macam biasa. 
Jaundis je ada sikit kena ulang alik klinik. Tapi takde la sampai admitted macam Adam dulu. 
Husband pun dapat cuti 2 minggu. Lega sikit. 

Tamatlah kisah bersalinkan anak kedua. Rasa macam nak tutup kilang dah. 
Tak taula trauma betul beranak kalini 😆



Khayla Aisyah Binti Mohd Khairuddin
Berat : 3.29kg
Panjang : 50cm
Lahir 27 November 2019

No comments:

Post a Comment